Moció de Rebuig al Tancament d’Aules i Línies de P-3

MOCIÓ DELS GRUPS MUNICIPALS DE GENT D’ESQUERRES-ICV-EUiA  I DE SOM GRAMENET DE REBUIG AL TANCAMENT D’AULES I LÍNIES DE P3

 

Santa Coloma de Gramenet sempre ha defensat l’escola pública com un interès comú per tots i totes, es per això que ha defensat la ILP d’educació (pel reconeixement de l’escola pública, catalana i inclusiva, entre d’altres) i es va declarar Vila Groga a l’abril de 2015, realitzant així una declaració d’intencions en la defensa de l’escola pública, gratuïta,  laica i de qualitat.

Atès que en els darrers mesos la comunitat educativa de Santa Coloma de Gramenet ha viscut amb preocupació i angoixa  les comunicacions del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en les quals s’informa que atenent el descens de la natalitat es produïa una reducció de les matrícules de P3 de tal manera que el Departament d’Ensenyament s’obligava al tancament de diferents grups de P3 a diversos municipis de la comarca per  al proper curs.

A Santa Coloma de Gramenet, l’escola pública afectada per aquesta mesura és:

  • Miguel de Unamuno

Atès que l’interès de la gran majoria d’agents de la comunitat educativa és demanar el no tancament de línies de P3 als municipis, la disminució de ràtios a 20 alumnes per aula i la no supressió de personal docent a les escoles públiques.

Atès que el descens de la natalitat, sumat a la marxa de famílies immigrants que tornen als seus països o busquen feina en altres llocs motivant el trasllat de la unitat familiar, farà que en un futur proper el problema sigui més greu, i pugui afectar més escoles i fins i tot eliminant alguna línia sencera, o en el pitjor dels casos, tancant escoles. El problema no només afecta i pot afectar a Santa Coloma de Gramenet sinó també a altres municipis i comarques.

Atès que posar la mirada, exclusivament en termes economicistes per a la reducció de costos, és tancar-nos a replantejar i proposar un altre escenari molt més positiu, obert, progressista i social. Ja que sustentar la decisió només en l’estalvi econòmic  tancant grups és una postura que perd el sentit més estricte de l’educació, que és fomentar l’aprenentatge i el desenvolupament integral de la persona, per a esdevenir ciutadans i ciutadanes crítiques, formades i compromeses amb el futur.

Atès que constatem que l’escola pública no és l’única finançada amb recursos públics. Existeix la xarxa d’escoles privades concertades que també es financen amb els pressupostos de la Generalitat de Catalunya, algunes d’elles adoctrinant en el dogma Catòlic amb subvenció pública, però que no obstant, quan es tracta de retallades en Educació, o com en aquest cas concret de tancament de grups i/o línies, el Departament d’Ensenyament no es planteja incloure les escoles privades concertades en la seva programació. No només es produeix aquesta discriminació positiva, sinó què se les afavoreix financerament. Als pressupostos de la Generalitat per al 2015, la subvenció a escoles privades concertades ha pujat el 17,3%, mentre que el pressupost en educació pública es manté retallat en xifres per sota de les del 2010. El deteriorament de l’escola pública per part de la política del Govern de la Generalitat de Catalunya va en paral·lel a l’afavoriment de les escoles privades concertades.

Creiem que cal fer una lectura diferent a la  conjuntura  i solució adoptada que considerem purament economicista, i que forma part d’un procés i decisions profundament ideològic i de canvi de model educatiu que el govern de la Generalitat de Catalunya està imposant en el nostre país, que no és un altre que el deteriorament conscient de l’escola pública i l’inequívoc afavoriment de l’escola privada. Nosaltres entenem que s’hauria d’aprofitar el descens de la natalitat per a reduir les ràtios a les aules, millorar qualitat educativa i l’atenció a la diversitat, rica i alhora complexa de gestionar amb una ràtio de 25 alumnes per aula. Entenem aquesta circumstància com una oportunitat de millora del nostre sistema educatiu i per a l’èxit escolar.

Atès que existeixen altres mesures en el context de reducció de matriculacions a P3 que donarien un impuls a la millora de la qualitat educativa que passarien per no tancar cap línia ni aula de l’escola pública, cap reducció de la plantilla de mestres, reducció de la ràtio alumnes per aula.

Considerant que en el cas d’haver-se de tancar línies o aules s’ha de tenir en compte la privada concertada, a la qual la llei li assigna ser complementària de l’escola pública, cosa que no sempre es compleix.

Atenent que en un context de retallades, els fons públics s’han de destinar a l’escola pública i s’ha d’anar reduint el finançament a la privada concertada.

Per aquestes consideracions no compartim la deslleialtat de l’actual govern de la Generalitat de Catalunya envers els compromisos de finançament i de planificació educativa amb els nostres municipis i vivim amb molta preocupació la seva manca de diàleg i col·laboració amb la comunitat educativa i la marginació que els governs locals actualment patim respecte les decisions educatives del nostre país.

Atès que l’educació i l’escola pública és un instrument de cohesió social i d’igualtat d’oportunitats, reduir en educació és empobrir a les persones, la ciutadania i el nostre futur.

Amb l’objectiu de vetllar per la qualitat de l’educació en els nostres pobles i ciutats i denunciar aquelles accions que la posin en perill i trenquin el consens i els acords assolits en els darrers anys a Catalunya.

Per tot l’exposat es proposa al ple els següents acords:

Primer. – Manifestar el rebuig a les intencions transmeses pels Serveis Territorials d’Ensenyament de Barcelona Comarques segons les quals es proposa la desaparició de un grup de P3 al curs 2016-2017, tot demanant als Serveis Territorials de Barcelona Comarques que, per escrit, descartin aquesta iniciativa.

Segon.- Demanar al Departament d’Ensenyament que obri un espai de diàleg amb la comunitat educativa i els governs locals per tal d’analitzar les dades i adoptar les mesures que afavoreixin l’educació, la seva qualitat i l’impuls a l’èxit escolar tot reforçant els centres públics que podrien, entre d’altres, fer efectiva una reducció de ràtios fins a 20 alumnes per als nous grups de P3 i garantir el manteniment de les plantilles de treballadores i treballadors actuals.

Tercer. – Exigir que les escoles finançades amb fons públics però de titularitat privada siguin tractades amb el mateix barem que l’escola pública en el cas de retallades

Quart.- Demanar al Departament d’Ensenyament que s’obri un procés d’acompanyament a l’escola privada concertada cap a l’escola pública, o bé cap a la privada.

Cinquè.– Mostrar públicament l’oposició i la no col·laboració amb el Departament d’Ensenyament en el cas de mantenir la seva política de tancament d’aules, línies o centres de l’escola pública.

Sisè.- Traslladar els presents acords al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i els seus Serveis Territorials corresponents, als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, a les entitats municipalistes (FMC i ACM), a la FAPAC, als Consells Escolars Municipals i a les AMPAS del municipi, a CGT Ensenyament, a CCOO Educació, a USTEC, a l’Assemblea Groga Gramenet i a la Marea Groga.

Santa Coloma de Gramenet, 31 de maig de 2016

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s