Moció Educació

MOCIÓ DELS GURPS  MUNICIPALS GENT D’ESQUERRES-ICV-EUiA I SOM GRAMENET EN DEFENSA DE L’EDUCACIÓ COM A EINA DE COHESIÓMOCIÓ DELS GURPS  MUNICIPALS GENT D’ESQUERRES-ICV-EUiA I SOM GRAMENET EN DEFENSA DE L’EDUCACIÓ COM A EINA DE COHESIÓ

El desenvolupament d’una Educació pública, inclusiva i de qualitat a Catalunya ha estat un objectiu compartit per una majoria de la societat catalana i per una majoria dels partits polítics catalans en els darrers 40 anys de democràcia. La construcció d’una única xarxa educativa que incorporés la diversitat social, cultural i lingüística de Catalunya com un valor que permet reforçar la comunitat ha evitat la creació de segregació educativa i, per tant, de major exclusió social. Que, tot i les retallades patides a l’educació pública i la manca de recursos suficients com per fer un model més potent d’escola inclusiva, Catalunya avui tingui un bon model educatiu i d’immersió lingüística reconegut internacionalment és un èxit compartit per tota la comunitat educativa catalana dels darrers 40 anys.

És gràcies, entre d’altres coses, a l’educació que les persones podem ser més autònomes, més critiques i més felices. L’educació a Catalunya ha estat una eina de promoció i de cohesió social com poques ha tingut Europa les darreres dècades. Per exemple, avui, les escoles catalanes són una de les principals vies d’integració de les famílies nouvingudes d’arreu del món. En aquest sentit, és indubtable que tot i que els fets socials i polítics que Catalunya està vivint afecten la dinàmica educativa dels nostres centres cal fer de nou confiança en la capacitat pedagògica de les educadores i els educadors perquè puguin seguir educant els nostres infants i joves de la millor manera possible.

Per això, les declaracions formulades els darrers dies per destacats membres del govern espanyol i de les formacions polítiques del PP i C’s, a través dels mitjans de comunicació, en què es titlla el sistema educatiu a Catalunya com un sistema adoctrinador de l’independentisme i de l’antiespanyolisme són un greu error i una simplificació malintencionada. Se simplifica la realitat de manera interessada a l’equiparar l’educació en una llengua amb l’adoctrinament en una ideologia. No és raonable amagar la incapacitat del govern central i els seus socis per resoldre el conflicte polític entre Catalunya i Espanya de manera dialogada fent una ofensiva de crítica generalitzada contra el sistema educatiu català.

Un error que afecta greument a un sistema educatiu ja prou sensible per l’impacte de la situació social i política en que estem vivint d’ençà de l’inici de la crisi el 2009, i que només demostra un alt nivell d’ignorància sobre el funcionament del sistema educatiu, el currículum del qual ve predeterminat en més de dues terceres parts pel govern central. Si el model curricular a Catalunya és adoctrinador, aleshores el principal responsable hauria de ser el Ministeri d’Educació, Cultura i Esports.

Cal denunciar, a més, que algunes d’aquestes declaracions formulades per líders de partits polítics s’hagin realitzat en la nostra ciutat, Santa Coloma de Gramenet, ciutat bressol del model d’immersió lingüística català. Cal recordar i posar en valor el naixement, fa 34 anys, del model d’immersió lingüística a Catalunya a l’escola Rosselló Pòrcel de la ciutat arrel de la reivindicació per part d’un moviment de mares i pares, majoritàriament castellanoparlants i vinguts d’altres indrets de l’estat espanyol, per reclamar que els seus fills i filles poguessin aprendre en català.

Constatem que no existeixen evidències consistents, més enllà d’un anecdotari breu impossible de generalitzar, que les escoles a Catalunya siguin adoctrinadores o que estiguin generant cap segregació dels nens i nenes en funció de l’opinió política dels seus pares i mares.

Cap informe ni estudi, nacional o internacional, així ho constata. Els resultats del Servei Educatiu de Catalunya i l’adquisició de les competències bàsiques són un exemple de transparència amb la supervisió del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. Són molts els informes i estudis que reflecteixen l’èxit reconegut internacionalment de l’escola catalana i en català. D’allò que sí tenim evidències és dels intents adoctrinadors que el govern espanyol del PP, i ara amb el suport de C’s, pretén fer a les escoles catalanes. La LOMCE és un instrument que va néixer, entre d’altres, amb aquesta voluntat: només cal recordar les paraules del ministre Wert en seu parlamentària ja al 2012, quan va afirmar que l’objectiu d’aquesta llei era “espanyolitzar els infants catalans”. Les sospites infundades d’adoctrinament sovint es relacionen amb el model d’immersió lingüística català. Aquestes declaracions públiques, que en el marc actual no fan cap bon servei a la convivència i l’èxit educatiu a les escoles, resulten tota una provocació innecessària. Novament es fereix un sistema educatiu que, en un termini molt curt de temps, ha hagut de gestionar la complexitat dels efectes d’un terrible atemptat terrorista, i d’una violència brutal sense precedents als seus equipaments per part de les forces de seguretat de l’estat.

Afirmem de forma contundent que la instrumentalització de l’educació amb fins partidistes hauria de ser una línia vermella que mai hauria de traspassar-se, i s’allunyen encara més les oportunitats d’arribar al tan necessari pacte educatiu. En definitiva, l’escola catalana és convivència: la garanteix i la treballa dia a dia amb tots i cadascun dels components de la comunitat educativa. Els atacs externs intenten trencar-la i afavorir interessos polítics, mai pedagògics.

Podem afirmar que si avui hi ha un problema a l’educació pública catalana no és l’adoctrinament, és la LEC i la LOMCE amb el seu infrafinançament i manca de recursos materials i humans; és la seva segregació escolar que provoca la doble xarxa amb l’educació concertada; és la manca de democràcia als claustres de professorat i la manca de participació de les famílies en els òrgans decisoris; és la irrellevant presència de les arts, la música, l’ètica i la filosofia en el currículum; són les barreres d’accés a les universitats a les classes populars; i un llarg etcètera que la comunitat educativa porta reivindicant i denunciant des de l’inici de la crisi.

Per tots aquests motius, es proposen els següents ACORDS 

Primer.- Afirmem que el sistema educatiu català és un exemple de llibertat, convivència, democràcia i plurilingüisme que ens ha de permetre treballar per la igualtat, l’èxit educatiu i la formació de persones critiques, lliures i autònomes. L’escola catalana és i ha estat una eina de cohesió i promoció social indispensable a Catalunya.

Segon.- Defensem la professionalitat dels equips educatius i afirmem que conjuntament amb l’autonomia de centre i la participació de la comunitat educativa són el puntal del sistema educatiu de Catalunya i garanteixen la pluralitat d’aquest.

Tercer.- Exigim una rectificació pública al Sr. Alfonso María Dastis Quecedo, Ministre d’Assumptes Exteriors i de Cooperació, i al Sr. Íñigo Méndez de Vigo y Montojo, Ministre d’Educació i Cultura i Esports i Portaveu del Govern; així com al PP i C’s per les sospites infonamentades sobre la qualitat del sistema educatiu a Catalunya, i un reconeixement explícit al professorat català per la seva capacitat de reconèixer, valorar i fomentar la pluralitat d’idees i valors, i la diversitat, en un marc de drets humans.

Quart.- Sol·licitem al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que emprenguin les accions judicials necessàries contra els seus autors.

Cinquè.- Expressem el suport de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet  al model d’escola catalana en llengua i continguts així com a tota la comunitat educativa davant d’aquests intents de descrèdit malintencionats.

Sisè.- Donar trasllat d’aquests acords al Govern de l’Estat espanyol, al Ministeri d’Educació i Cultura i Esports i al Ministeri d’Assumptes Exteriors i de Cooperació, al Partit Popular i Ciudadanos, al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, als Grups parlamentaris del Congrés, al Parlament de Catalunya, a la FMC i ACM, a CCOO, UGT, USTEC, CGT, COS i resta de sindicats de l’àmbit de l’ensenyament, a l’Assemblea Groga de Gramenet, a la Federació d’AMPAs de la ciutat, la FAPAC, al Consell escolar municipal i a SOM Escola.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s